Pfingstsportfest Rehlingen 2022

Voor de 57e keer organiseerde LC Rehlingen afgelopen zondag het Pfingstsportfest. In het knusse Bungertstadion trekt een mengelmoes van regionale, nationale en internationale topatleten ten strijde, waaronder onze Maarten Plaum. Samen met de Qatariaan Balla Musaeb is Maarten gedeeld vierde geworden op de 800m.

De Saarlandische Rundfunk pakt goed uit om het evenement in beeld te brengen tijdens een live televisie uitzending en internet stream. Dankzij diverse vaste camera’s, dronebeelden, een rijdende camera en vakkundig commentaar kunnen we de verrichtingen van de atleten goed volgen. De organisatie wordt echter rond 16:00u als gevolg van een flinke stortbui gedwongen om de wedstrijd tijdelijk te staken. Gelukkig kan de wedstrijd hervat worden als de bui is weggetrokken. Voor Maarten betekent dit een uur later starten.

Rond kwart voor acht mag Maarten samen met atleten afkomstig uit alle windstreken alsnog aantreden. Na de start blijft het veld compact bij elkaar en weet men de haas goed te volgen. De eerste doorkomst is na ruim 52 seconden. Het wordt wat onrustiger in het deelnemersveld en Maarten kiest er voor om na 500m het initiatief over te nemen van de haas. Met grote passen neemt hij afstand van zijn concurrenten. De wedstrijd lijkt echter 50m te lang te duren voor Maarten. Aan zijn grimas te zien neemt de verzuring hem in de macht en kan hij niet verhinderen dat drie atleten hem nog kort voor de meet passeren. Door alert zijn borst vooruit te drukken weet hij te voorkomen dat dit een vierde atleet ook nog lukt. Achteraf blijkt deze op de honderste van een seconden dezelfde eindtijd te klokken als Maarten: 1:48,32.

De beelden van Maarten’s race (met dank aan de SR):